Fekete Péntek

Mostanában reggelente előfordul, hogy a Spotify helyett rádiót hallgatok munkába menet. Jellemzően a Rádió1-et vagy a MusicFM-et (előre is RIP érte), de nem is ez a lényeg, hiszen itt most nem az a lényeg, hogy Vajna rádiója, fideszbérenc adások vagy ezektől távolabb álló hangokat hallok a hangszóróból.

Nem véletlen, hogy ritkán hallgatok rádiót vagy nézek TV-műsort, mert alapvetően a reklámoktól a vérnyomásom az egekbe szökik. Ezeken a csatornákon túl direkt jön az arcomba, viszont ezeken a platformokon legalább nincsenek influenszerek, akiktől szintén kihordok két szívrohamot lábon.

Én marha meg arra gondoltam, hogy belehallgatok Balázsék reggeli műsorába, vajon miről mehet manapság a csipogás, de igazából erre egyáltalán nem emlékszem, mert a félóránkénti reklámok elvitték a figyelmemet, ugyanis mindenhol BLACK FRIDAY meg BLACK FRIDAY WEEK meg HIHETETLEN, AKÁR 70-80%-OS KEDVEZMÉNYEKről volt lehetőségem információkat szerezni.

A gyomrom felfordul ettől az egésztől, és azért születik valójában ez a bejegyzés, mert hányni nem szeretek, tehát inkább kiírom magamból, hogy mennyire rosszul vagyok a konzumidiotizmus eme manifesztációjától.

Érteni vélem, hogy miről szól ez az egész, de egy megdöbbentő fordulattal utána is néztem, hogy honnan ez a kifejezés. A Wikipedia szerint:

A fekete péntek kifejezést számos eseményre használták már a 19. század óta, amikor először az 1869-es pénzügyi válság volt az apropója. A hálaadást követő péntekre 1966 óta használják ezt a kifejezést, használata Philadelphiából ered és a sűrű közlekedésre utal. Első ismert megjelenésekor az 1965. évi fekete péntekre utalt.

1966. január - „Fekete péntek” nevet adta a Philadelphiai Rendőrség a hálaadást követő napnak. Azonban ez nem egy kedveskedő név. A fekete péntekkel indul meg a karácsonyi bevásárlószezon, ami hatalmas dugókkal, a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdákkal jár.

A kifejezés Philadelphiából ered, és a sűrű forgalomra utal. Újabban a kereskedők és a média inkább arra utal a kifejezéssel, hogy a kereskedők ekkor kezdenek a pirosból (a veszteség színe a könyvelésben) átmenni a feketébe (vagyis nyereséget termelni).

Rendben, induljon el a karácsonyi bevásárlási szezon, jelezzük, hogy mi, kereskedők felkészültünk arra, hogy az emberek mindenféle tárggyal akarják meglepni szeretteiket. Valahol talán ez a modern, kapitalista Advent első vasárnapja, ami igazából mindig péntekre esik, amikor az emberek nem gyertyát gyújtanak, hanem bankszámlákat égetnek porrá.

Mivé lett ez az egész nyomorult világ, de legalábbis a Karácsony? Persze, idealista vagyok, és talán naiv is, hogyha azt gondolom, maradt még bármi a gyermekként megélt Karácsonyokból. Bár nyilvánvaló, hogy gyerekként mindig minden más, így van ez bizonyára a Karácsonnyal is, és 20 éve is drága volt az a kurva Lego, pedig milyen menő volt, és menő ma is. Talán nem is az ünnephez való viszonnyal van a baj. Hanem inkább, amit kivált az emberekből - VÁSÁROLJ ÉS KÖLTS!

Picit az egész Fekete Péntek magyar megjelenéséről. Biztos vagyok benne, hogy vannak olyan kereskedők, akik becsülettel végzik a dolgukat, és a meghirdetett akciók valós leértékelések, nem pedig olyanok, mint amit az alza.hu (a kis köcsög zöld figuráért jár a faszkorbács a marketingeseknek) művelt, bővebben erről itt és itt. És vajon hány olyan nyomorult ember van, aki életében nem hallott például az Árukereső vagy az Árgép árösszehasonlító oldalakról, amelyek használatával másodpercek alatt lerántható az a bizonyos lepel, ami alatt ott van az Alza otromba hazugsága. Mégis ezek a szerencsétlen gazemberek, akik például az értékesítésért (divatosan sales-ért) felelnek a cégnél, hogyan tudnak tükörbe nézni azután, hogy nyilván nem egy vevőt csapnak arcon és adott esetben cseszik szét pár hónapra családok költségvetését?

Nem akarok álszent lenni, persze, hiba van nem egy a másik, vevői oldalon is, mert a pénzügyi tudatosság a béka segge alatt van ebben az országban, amire előszeretettel rá lehet repülni büntetlenül kereskedőnek, banknak, akárkinek. A személyi kölcsönök nagy időszaka ez a november második fele és a december, amikor otrombán fasza TV-kkel és mindenlófaszra képes, igazán hasznos megahiperszupertelefonokkal lesz gazdagabb nő, férfi, gyermek, boldog-boldogtalan, ezek nélkül nyilván lehetetlen létezni.

Elképesztő számomra, hogy eljutottunk oda, hogy az emberek mohósága milyen szintre került, az én szememben eljutottunk oda - és ez nem csak a fekete péntekre igaz -, ami az egyik kedvenc filmemben, a Felhőatlaszban egy fontos jelenet, az alábbi párbeszéd zajlik le:

- Volt bennük más is. Éhség a szívükben. És az éhség erősebb volt, mint az ész.
- Éhség? Mire?
- A mindig többre.

Az említett jelenet egy olyan jövőbeli, posztapokaliptikus világban játszódik, amikor az emberiség természetesen felemésztette önmagát. Ijesztő számomra, hova juthatunk ezzel a mentalitással.

Picit visszatérve a Wikipedia-n található leírásra - először a 1869-ben használták a pénzügyi válság kapcsán. Kicsit ironikus, hogy az első megjelenés egy válsághoz kapcsolódik, miközben ebben az időszakban emberek tömegei adósodnak el, amit sokan valószínűleg átmeneti válságként élnek meg.

És egyébként is: mi a tököm az, hogy BLACK FRIDAY WEEK? Olyan mikor lesz, hogy egy egész hét szombat lesz? Csípném.